Amaçlar
1- Gençliğimizin özgüven eksikliğini yıkmak
2- Tarihine sahip çıkmasını sağlamak
3- Tarihini bilmenin verdiği özgüvenle geleceği kurmasını sağlamak
4- Üzerlerindeki ölü toprağını atarak "artık harekete geçme zamanı geldi" demesini sağlamak
5- Bilimsel,tarihi,kültürel v.b. faaliyetlere katılımın artmasını sağlamak
6- Yüzyıllardır gizlenen gerçeklerin ortaya çıkarılmasını sağlamak
7- Sadece türk gençliğinin değil bütün türkiyenin hatta bütün insanlığın gizlenen bu gerçekleri öğrenmesini sağlamak
8- Geçlerin artık öz tarihimizdeki bilim insanlarını rol model almasını sağlamak
9- Tarihinden kopuk bir millet olarak gençlerimiz içinde oluşmuş manevi boşluğu doldurmaktır...
Kısa Özeti
Gençliğin öze dönüş hareketi.
Projenin Uygulanacağı Yer(ler)
ÖZBEKİSTAN (SEMERKANT-BUHARA-TAŞKENT-HAREZM-HİVE-NURATA) İSPANYA (ENDÜLÜS), BALKANLAR, KUDÜS VE TÜRKİYE
Özeti
Gençliğimiz bugüne kadar hep, bilimin temelinin Avrupalılar tarafından atıldığını zannetti. Örneğin, Amerika kıtasını şimdiye kadar Kristof Kolomb keşfetti diye öğrendi. Dünya'nın yuvarlak olduğunu Kopernik'in bulduğunu zannetti. Halbuki gerçekler bundan çok farklıydı. Örneğin Dünya'nın yuvarlak olduğunu ve kendi etrafında döndüğünü Kopernik değil, El-Buruni ispat etmiştir. Kristof Kolomb'dan önce Amerika kıtasına birçok kez gidilmiştir. izafiyet teorisi denilince akıllara dünyanın en zeki insanı olduğunu bildikleri Albert Einstein gelir ama El-Kindi'nin 800 yılında ´Zaman cismin var olma süresidir, zamanla bilinebilen ve ölçülebilen hız ve yavaşlık da hareketin sonucudur" dediğini bilmez.
Ve buna benzer birçok örnek...
Peki bizim gençlerimizin gerçekleri öğrenme vakti gelmedi mi? Bizce geldi, hatta geçiyor bile... İşte bu yüzden bizler, bu gerçeklerin ortaya çıkması ve gençliğimize öğretilmesi amacıyla yola çıktık. Proje kapsamında biz öğretmenler olarak öğrencilerimizle bugünkü modern bilimin temellerinin müslümanlar tarafından atıldığını haykırmak istiyoruz. Bu amaçla zamanının bilim merkezleri olarak bilinen Semerkant, Buhara, Harezm, Endülüs gibi yerlere öğrencilerimizi götürerek onları şanlı geçmişimizle yüzleştirmek istiyoruz. Yaptığımız bütün gezilerin, konferansların, müzelerden elde ettiğimiz bilgilerin ve bizim araştırmalarımızla destekleyeceğimiz bu verileri kitap haline getirmeyi düşünüyoruz. Gerçi,başka projelerin paylarından yememek için grup sayımızı 9-10 kişi olarak sınırlı tutuyoruz ama projemizin sonunda basımını yapacağımız kitabımızı Türkiye gençliğine değil bütün dünyaya duyurmak için çalışacağız. Ve yüzyıllardır gizlenen parlak geçmişimizi Rabbimizin izniyle geniş kitlelere gururla duyuracağız...
Faaliyetlerin Açıklaması
. "Güneş Doğudan Yükseldi" projesi kapsamında yapmayı düşündüğümüz faaliyetler aşağıda belirtilmiştir.
* Müslüman bilim adamlarının hayatlarının detaylı bir şekilde araştırılması
*Prof.Dr. Fuat SEZGİN, Prof.Dr. Selami GÖZENÇ gibi bu alanda(tarih, coğrafya, bilim, teknik, İslam) çalışma yapmış bilim insanları ve alimlerimizle röportaj yapılması,
*Okulumuz öğrencileri ile İstanbul'da bulunan İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi'nin ziyaret edilmesi,
*İslam dünyasının gözde ilim merkezlerinden biri olan Özbekistan'a (Semerkant-Buhara-Taşkent-Hive- Nurata) öğrenci ve öğretmen grubu ile bir haftalık seyahat düzenlenmesi,
*islam dünyasının gözde ilim merkezlerinden biri olan İspanya'ya ( Endülüs) öğrenci ve öğretmen grubu ile bir haftalık seyehat düzenlenmesi
*Kudüs ziyareti.
*Balkanlar gezisi.
* Yapılan bu seyahatların okulumuz öğrenci ve öğretmenlerine sunumu
*Yapılan bütün bu çalışmaların yaklaşık 200 sayfalık kitap haline getirilerek basılması
*Basılan kitabın okulumuzda ve başka okullarda sunumu ve dağıtımının yapılması
* Öğrencilerin, yapılan faaliyetler sonunda iyice donandıktan sonra diğer okullara giderek konferanslar vermesi.
Gerekçe
Projemizin programın hedefleri ve öncelikleri ile ilgisini şöyle sıralayabiliriz.
Bu proje ile gençlerimizin kişisel ve sosyal gelişimlerini desteklemek
Potansiyellerinin ortaya çıkmasına öncülük etmek
Gönüllülük çalışmalarının teşvik edilmesi
Gençlerimizin sosyal uyumlarının kuvvetlendirilmesi
Bir arada çalışmanın verdiği zevki tadabilmek
Ortak bir amaç etrafında toplanabilmek
Tarihini inceleme bilinci geliştirmek
Sosyal hayatın her alanına etkin katılım sağlamak
Gerekli katılım ve liderlik kapasitesine sahip olmak
Bilimsel çalışmalara katılmak
Gençlerimizin özgüvenlerinin arttırılması
Projenin uygulanacağı bölgede tespit edilen sorunlar ve ihtiyaçlar şunlardır
Daha önce de belirttiğimiz gibi geçlerimiz bilimin temellerinin Avrupa'da atıldığını zannediyor. Fakat biz gerçeklerin böyle olmadığını biliyoruz.Öğrencilerimiz ne yazık ki elektrik kullanmadan makineler icat eden, su saatleri, fıskiyeler, şifreli anahtarlar ve robotlar yapan en önemlisi de günümüz motorlu taşıtların en önemli unsuru sayılan supap tekniğini ilk kullananın El Cezeri olduğunu pek bilmezler. Ayrıca öğrencilerimiz 1200'lü yıllarda ilk kez küçük kan dolaşımını bulan İbnun Nefis'i, bugün ameliyatlarda dikiş için kullanılan ve bağırsaktan yapılan ipliği ilk kullanan Ebubekir Razi'yi, optik alanında ilk çalışmaları başlatan 11. yüzyıl bilim adamlarından İbn-i Heysem'i, enlemler arasındaki mesafeyi hesaplayarak Dünya eksenindeki eğimi en doğru şekilde hesaplayan Ahmet Fergani'yi, El Beyruni'yi, matematikte çığır açarak günümüz teknolojinin gelişmesinde öncü rol oynayan Harezmi'yi, trigonometrinin kurucusu Abdullah Barani'yi, bugün modern tıpta cerrahide kullanılan birçok malzemelerin mimarı Ebul Kasım'ı, Kitap-el Furussuyie adlı kitabında robotun nasıl yapılacağını detaylı bir biçimde anlatan Hasan er Rammah'ı, bilmezler.
Keza ilk mikrobu bulanın ve bunun bulaşıcı olduğunu ifade ederek birçok iltihabı hastalığı teşhis ve tedavi edenin İbni Sina, kanserle ilgili ilk çalışmaları yapanın Ali İbn-i Abbas olduğunu da ne yazık ki bilmiyorlar.Uçak denilince Wright Kardeşler akla gelir ancak 880 yılında planörü ilk bulan Endülüslü Müslüman bilim adamı İbn-i Firnas akla gelmez. Dünyanın yuvarlak olduğunu ve kendi etrafında döndüğü ilk kez El Buruni ispat etmiştir ama bunun kaymağını Kopernik yemiştir. Çocuklarımıza da Kopernik diye belletilmiştir..
Peki, bizim öğrenciler medeniyetin yetiştirdiği bilim insanlarını neden bilmez? Çünkü onlarla henüz tanışmadılar. Yıllardır devletin tek merkezden kumada ettiği, çekip çevirdiği tek bir ideoloji ekseninde döndürdüğü eğitim kurumalarında bu isimlere yer verilmedi. Batılaşma, çağdaşlaşma ve laikleşme adı altında bu milletin çocukları geçmiş medeniyetiyle olan irtibatı kesildi. Hala bu alanda yapılan bir şey yok. Oysa bir zamanlar Bağdat, Harran, Endülüs, Kuzey Afrika ve Doğu Fırat gibi merkezlerde bu âlimlerin ürettiği değerler ve icatlar konuşuluyordu. Bu merkezler Avrupa'dan gelen öğrencilerle dolup taşıyordu. İlk kâğıt imalathanesi 794 yılında Bağdat'ta açılmış ve sandıklar dolusu kitaplar yazılmıştı.Maragha, Bağdat, Kurtuba ve Semerkant bilim ve teknoloji merkezleriydi. Buralardan sadece 500'den fazla İslam astronomu yetişmiştir. Bugün medeniyetin yeniden inşasından konuşuyoruz ama okullarımız hala tek parti dönemimin tarihini öve öve bitiremiyor. Sanırısınız tek parti dönemi ürettiği bilim, kültür ve sanat değerleriyle insanlık tarihinin seyrini değiştiren çok parlak bir dönem. Okullarımız artık bu kıymetli bilim insanlarıyla tanışmalılar. Çocuklarımız geçmişte neler yapabildiklerimizi öğrensinler. Ve daha iyisini yapmak için artık adım atsınlar...
Hedef kitlenin sorun ve ihtiyaçlarına proje ile getirilecek çözümler
Proje ile yukarıda belirttiğimiz hedef kitlenin artık yeter diyerek üstü örtülen tarihi gerçekleri açığa çıkaracağını düşünüyoruz. Bu proje ile gençlerimizin kişisel ve sosyal gelişimlerinin destekleneceğini, potansiyellerinin ortaya çıkmasına öncülük edeceğimizi, gönüllülük çalışmalarının teşvik edileceğini gençlerimizin sosyal uyumlarının kuvvetlendirilmesinin sağlanacağını,tarihini inceleme bilincini geliştirmeyi, bilimsel çalışmalara katılmasını, gençlerimizin özgüvenlerinin arttırılmasını sağlayarak bu alandaki sıkıntıları bir nebze olsun derman olmayı düşünüyoruz.
Yöntem
Projemizde, yurt dışına iki seyahat düzenlenmesi planlanmaktadır. Bu iki seyahat dışında müze gezileri de planlanmaktadır. Projemizin özellikle uygulama ayağı oldukça geniş tutulmuştur. Çünkü eğitimci olarak bizler şunu çok iyi biliyoruz ki uygulamalı eğitim her zaman teorik eğitimden daha akılda kalıcı olmaktadır. Projemizin adının "Güneş Doğudan Yükseldi" olduğu düşünülürse buradaki amacımız ülkemiz gençlerinin artık tarihini ve özünü daha detaylı keşfetmesi gerektiği konusundaki düşüncemizdir. Tarihini ve özünü keşfetmeyi düşünen gençliğe en güzel hediyemiz bilimin doğduğu merkezleri yerinde gözleme imkanı vermemiz olduğunu düşündük. Ve bu amaçla Semerkant, Buhara, Harezm, Endülüs gibi İslam ve bilim dünyasının gözbebeği olan bu yerleri keşfetmeleri gerektiğini düşündük. Ayrıca bu alanda çalışma yapmış değerli bilim insanları ile röportajlar yaparak bilgi sahibi olmalarını istedik. Ve son olarak bütün bu verileri bir kitap halinde toplayarak projemizi taçlandırmayı amaçladık.
Yürütücü/yürütücülerin projedeki rollerinin ve hedef kitleden projenin yürütülmesi amacıyla katılım ön görülüyorsa onlara verilecek rollerin tanımlanması ve bu rollerin verilme sebepleri.
Bizler "Güneş Doğudan Yükselir" adlı projemizde özellikle hedef kitle olarak gençleri seçtik. Bizler yani yürütücüler olarak bu projede gençlerimize yönlendirme amaçlı destek vermeyi düşünüyoruz. Hedef kitle olan gençlerimize gerekli yönlendirmeleri yapmaları dışında onlara rehberlik ederek hız kazanmalarını amaçlamaktayız. Hedef kitlemizin rollerinden bahsedecek olursak bizler yürütücüler olarak gençlerimizin bu projede doğrudan görev alarak yapılacak araştırmalarda projenin bir parçası
olmasını hedeflemekteyiz. Yani projemizde gençlerimiz bazen gazeteci,bazen spiker,bazen eğitmen, bazen araştırmacı,bazen seyyah olacaklar.
Projenin uygulanması için önerilen temel araçlar (yöntem, ekipman, araç vb....)
"Güneş Doğudan Yükseldi" adlı projemizde özellikle gezi-gözlem yöntemlerini kullanmayı düşünüyoruz. Projemizde kullanacağımız araçları şu şekilde sıralayabiliriz:
*Bilgisayar
*Yazıcı
*Fotoğraf makinesi
*ses kayıt cihazı
*ulaşım araçları
Proje Süresi
Bu proje her yıl yeniden revize edilerek uzun yıllar boyunca sürdürülmek istenmektedir.
BEKLENEN SONUÇLAR
"Güneş Doğudan Yükseldi" adlı projemizde hedef kitlemiz olan gençlerin özellikle aşağıdaki durumlarında somut gelişmeler olacağını tahmin ediyoruz.
*Üzeri örtülmüş tarihi bilgileri öğrenme
*Ecdadının izinde giderek onları daha yakından tanıma
*Araştırma yapma yeteneklerinin gelişmesi
*Gezi-gözlem yoluyla somut bilgilere ulaşması
*Uygulamalı eğitimin faydalarını yaşama
*Potansiyellerini keşfetmeleri
*Deneyimlerini çevrelerine aktarmaları
Yürütücü/yürütücülerin kapasitelerindeki artış.
Proje kapsamında gençlerimizin durumlarında meydana gelecek somut değişimlerin yanında proje yürütücüsü olan bizlerin de durumunda önemli gelişmeler olacağını düşünüyoruz. Bizler bu proje ile deneyimlerimizin daha da artacağına inanıyoruz. Bu deneyimlerimizi sonraki projelerde de kullanmayı planlamaktayız. Ayrıca projenin uygulanması durumunda bunun başka okul,dernek v.b. kuruluşlara cesaret vereceğini düşünüyoruz.
Proje Ürünleri/Somut Çıktılar
"Güneş Doğudan Yükselir" adlı projemizde oldukça fazla faaliyet planlamaktayız. Projemizde öğrencilerimize rehberlik etmesi amacıyla 2-3 öğretmen görevlendirmeyi planlamaktayız. Projemizin çekirdek öğrenci kadrosunda 10 öğrenci görevlendirmeyi planlamaktayız. (Projemizin özellikle yurt dışı seyahat ayağında öğrenci sayımızı düşük tutmamızın nedenlerini daha önce açıklamıştık.) Projemizin İstanbul içi araştırmalarında daha fazla öğrenci katılımını hedeflemekteyiz. Faaliyetler başlangıçta bilgi toplama şeklinde başlayacaktır. Toplanan bilgiler derlenerek düzenlenecek ve kayıt altına alınacaktır. Coğrafya, tarih, İslami alanında değerli isimler ile röportajlar yapılması planlanmaktadır. Bu röportajlar ses ve görüntü kayıt cihazları ile kayıt altına alınacaktır. Okul olarak İstanbul'un Fatih ilçesinde bulunan İslam bilim ve teknoloji tarihi müzesi ziyaret edilerek gerekli araştırma ve incelemeler yapılacak. Projemizin yurt dışı ayağında Özbekistan(Semerkant,Buhara,Harezm) ve ispanya (Endülüs) seyahatleri düzenlenecektir. Ziyaret
edilen bu ülkelerde tarihi alanlar,rasathaneler,İslam medeniyetinin izleri ve buralarda yaşamış ünlü İslam bilginlerinin katkıları araştırılacaktır. Bu ülkelere yapılan ziyaretler birer hafta şeklinde planlanmaktadır. Projemizin son kısmında ise bütün bu elde ettiğimiz verilerin toparlanarak kitap haline getirilmesi planlanmaktadır. Basımı yapılan bu kitabın okulumuzda konferans salonunda bütün okul öğrencilerine tanıtımı yapılması planlanmaktadır.
Sürdürülebilirlik
Proje faaliyetlerinin hedef kitle üzerinde oluşturacağı somut etkiler devamlılık arz edecek mi?
Evet. "Güneş Doğudan Yükseldi" adlı projemizin en önemli özelliklerinden biri hedeflerimizin proje bitiminden sonra da devam etmesidir. Çünkü daha önce detaylarını anlattığımız projemizin en önemli amaçlarından birinin üstü kapatılan gerçekleri açığa çıkarmak olduğunu söylemiştik. Gençlerimize yüzyıllardır bilinçli bir şekilde ortaçağın bütün dünya için karanlık bir devir olduğu yalanı empoze edildi. Fakat ortaçağ İslam dünyasının bilimde,sanatta ,mimaride ve daha bir çok alanda zirve dönemini yaşadığı anlatılmadı. İşte bu amaçla yola çıkan bizler gençlerimizi gizlenen bu gerçeklerle buluşturmayı amaçladık. Projemizle bu durumu gençlerimize aktarmayı düşünüyoruz. Özellikle proje sonunda basımını planladığımız kitabımız proje süresi bittikten sonra da görevini yerine getirecek ve gerçekleri haykıracaktır. Çünkü söz uçar yazı kalır...
Faaliyetler, proje tamamlandıktan sonra da sürdürülecek mi?
Evet. Proje bittikten sonra yapmayı düşündüğümüz faaliyetler şunlar olacaktır.
*Proje boyunca konusunda uzman kişilerle yaptığımız röportajları geçlerimize aktaracağız.
*Projemizle ilgili sunumlar yapmaya devam edeceğiz.
*Proje sonunda basımını yapacağımız kitabın ihtiyaç halinde tekrar basımı gerçekleştirilecektir.
Projenin bitiminden sonra sürdürülebileceği ön görülen faaliyetler için finansman gerekiyor mu?
Finansman nasıl sağlanacak?
Yukarıda açıkladığımız gibi proje bitiminden sonra da çalışmalarımız devam edecektir. Finansman konusunu okul aile birliği veya yerel yönetimler ile çözmeyi planlamaktayız.
PROJE KAPSAMINDA YAPILAN FAALİYETLER
1- Sosyal medyada sayfalar açıldı. İslam dünyasının medeniyete olan katkıları anlatıldı
2- İslam, bilim ve teknoloji tarihi müzeleri ziyaret edildi. Burada Müslüman bilim adamları tarafından icat edilen aletleri incelendi.
3- Okulumuzda "Güneş Doğudan Yükseldi" sergisi açıldı. Müslümanların dünya medeniyetine katkılarını anlatan görseller öğrencilerimize sunuldu.
4- Proje ekibi olarak hazırlanan kitaplar çıkartıldı.
* Güneş Doğudn Yükseldi; Bu kitapta Müslüman bilim adamlarının hayatları ve bilime olan katkıları anlatıldı.
* İlimle Yükselen Medeniyet Endülüs; Bu kitapta ise proje ekibinin Endülüs'e yaptığı ziyaret sonrası incelemeler kitapta ele alındı.
5- Tübitak bilim fuarında stand açıldı. Standımızda proje ve kitaplar başka okullardan gelen misafirlere tanıtıldı.
6- Projemizi merak edip okulumuza gelen misafir okullarımıza seminerler verildi ve proje tanıtıldı.
7- A haber kanalı, projemizin tanıtımını yaptı. A haber kanalı okulumuza gelerek proje hakkında bilgi aldı. Böylelikle projemizi ülke çapında duyurma fırsatı bulundu.
8- Projedeki öğrencilerimiz ile İspanya'ya, Endülüs medeniyetini incelemek için araştırma gezisi düzenlendi.
9- Önder'in düzenlemiş olduğu "Kültür Sanat Ödülleri" kapsamında "Güneş Doğudan Yükseldi" Projesine ödül verildi.
10- Ayrıca bunların dışında, Marmara Üniversitesi'nden Yrd.Doç.Dr. Şevki Işıklı çıkaracağı kitap için proje ekibimizden destek istedi. Proje ekibi olarak çıkacak kitaba katkıda bulunuldu.
Adres:
Küçüksu Mahallesi Yalnız Selvi Caddesi Asma Sokak No 8 Rasathane/Üsküdar/İstanbul
Telefon
0216 332 8375