'Yaşamdaki mutluluk mutfaktan geçer' sloganıyla yemek öğrenimi için yeni bir atölye imkanı öğrencilerimizle buluşuyor.
Akran eğitimi kapsamında okulumuz A 12/M sınıfı öğrencilerinden proje sahibi Mervenur Aydın, diğer istekli öğrencilerimize hem yemek yapmayı öğretiyor hem de mutfakta kullanılan kelimeler üzerine yabancı dillerini geliştirerek mutfak atölyesi çalışması yapıyorlar. Bir hafta önceden yemek ile ilgili İngilizce kelimeler üzerine hazırlık yaparak gelen öğrencilerimiz daha sonra mutfakta Türkçe-İngilizce uygulamalı olarak yemek yapmayı öğreniyorlar. Özelikle gastronomi alanına ilgisi olan öğrencilerimiz bu proje kapsamında iyi bir deneyim kazanacaklar.
ÖZET
"Yiyecekler kültürün bütünleyici parçasıdır" (Tezcan, 2000) . Türk toplumunda mutfak kültürü; büyüklere saygı, misafirperverlik, hoşgörülü olmak gibi toplumumuza ait pek çok değeri yansıtmaktadır. Bulunduğu konum sebebiyle de birçok medeniyete ev sahipliği yapmış Anadolu´nun kültürel değerleri, Türk mutfağına güç ve lezzet veren en önemli unsurlar arasındadır.
Araştırmanın amacı,Türk mutfağında işlenen misafirperverlik, hoşgörü, büyüklere saygı, yemek malzemelerinin israf edilmeden tüketilmesi gibi değerlerin, bilinirliğini, kişilerin Türk mutfağına yönelik bilgi düzeylerini ve farkındalık düzeylerini araştırarak Türk mutfak kültürüne dair bilinirliğin artırılmasıdır.
Toplumun farklı kesimlerinden kişilerin konuyla ilgili fikirleri alınarak gerçekleştirilen çalışmada, ailelerin desteği alınarak öğrenci-veli işbirliği sağlanmış, "toplum için üretmek" amacı ile hareket edilerek faydalı bir yan çıktı elde edilmiştir. Çalışma aile arası kültürel bağlar kuvvetlenmiş, sofra kavramının önemi gün yüzüne çıkmıştır.Araştırma bulguları değerlendirildiğinde; toplumun büyük kesiminin Türk mutfağına yönelik bilgi düzeyi ve sofra konusunda yemek pişirme, örf ve adetleri uygulama düzeyleri eskiyle kıyasladığımızda düşük seviyededir. Bununla beraber, Türk mutfak kültürünün, insanlar tarafından önemsendiğini ve sahiplendiği görülse de küreselleşmenin etkisiyle Batı´nın yemek kültürüne yönelimin başladığını, yemek kültürüne dair değerlerimizin de unutulduğu görülmektedir. Bu sorunun çözülebilmesi için tek çare insanların inançta, medeniyetlerde, ilk ve son lokmada, huzur veren bir sofrada eskisi gibi buluşmalarıdır.
Araştırmanın sonucunda; Türk mutfağının tanıtılabilmesi için bilgisi olan veliler ve öğretmenler yönetiminde okullarda eğitimler verilmesi ,toplumun tüketen değil israf etmeden üreten hale gelmesi için birtakım öneriler yer almaktadır.
Anahtar Kelimeler: Türk Mutfağı, misafirperverlik, değer, kültür
Proje Başlığı:Happiness Kitchen
1.Amaç ve Kapsam:Türklerde tarih boyunca topluma ait değerleri üzerinde toplayan sofra kültürünün kaybolmaya yüz tutması ve bu durumun toplumun değerleri üzerinde yarattığı etkinin incelenerek topluma ait değerlerin yaşatılabilmesi adına önerilerde bulunmak amacıyla bir araştırma yapılacaktır. Çalışma kapsamında sofra kültürümüzde kaybolmuş değerlerimiz ve zenginliklerimiz belirlenecektir. Sofra kültürü, misafirperverlik gibi değerlerimizin geri kazanılması,gelecek kuşaklara aktarılması adına tavsiyelerde bulunmak amaçlanmaktadır.
2.Yöntem ve Gereçler: Sofra ve kültür kapsamında konu ile ilgili kitaplar, tezler, makaleler, belgeseller taranacaktır. Bilgi toplamak amacı ile tarihi mekanlara gezi düzenlenecek,öğretim görevlilerinden yardım alınacaktır.Uygulamalı çalışmalar kapsamında yemekler düzenlenerek katılımcıların sofra kültürü hakkında fikirleri alınacak, mülakat ve anketler ile anketler çalışma için veri toplanacaktır.
3.İş-Zaman Tablosu
İşin tanımı |
aylar |
|
||||||||
|
nisan |
mayıs |
haziran |
temmuz |
ağustos |
eylül |
ekim |
kasım |
aralık |
ocak |
LİTERATÜR TARAMASI |
|
|
X |
X |
X |
|
|
|||
VERİ TOPLANMASI |
|
X |
X |
X |
||||||
UYGULAMALI TADIM |
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
X |
PROJE RAPORU YAZIMI |
|
|
|
|
|
|
|
|
X |
X |
PROJE RAPORU
Proje Adı (Başlığı):Happiness Kitchen
İçindekiler
1.Giriş
2.Yöntem
a.Araştırma Grubu
b.Veri Toplama Aracı
3.Sonuç ve Tartışma
4.Öneriler
Kaynakça
Ekler
Tadımı Yapılan Yemekler
1.GİRİŞ
"Yiyecekler kültürün bütünleyici parçasıdır "(Tezcan,2000). Bir toplumun sahip olduğu kültürel değerler, toplumların yaşam biçimlerinde ne kadar etkiliyse yeme içme alışkanlıklarında da bir o kadar etkilidir (Şar, 2013; Tezcan, 2008). Farklı toplumların,farklı kültürlere sahip olduğu bir gerçektir. Tezcan (1982), insanların yemek yeme konusunda neyi tercih ettiklerinin, tercih ettikleri şeyi nasıl ve nereden sağladıklarının, nasıl hazırlayıp pişirdiklerinin, ve nasıl sunduklarının onların içinde bulundukları toplumun alışkanlıklarına yani kültürüne bağlı olduğunu belirtmektedir. Bu nedenle de yemek kültürü toplumdan topluma farklılıklar göstermektedir. Türk toplumu da,yemekçeşitleri,tadı,özelliği bakımından diğer topluluklara göre farklılıklar göstermektedir (www.turkishcouisine.org,2008).
Her milletin kendi inanç ve ihtiyaçlarına göre gelenek, görenek, örf, adetleri vardır. Türk milletinin gelenek ve göreneklerinde misafirin yeri çok önemlidir. Misafirlikler türlü türlüdür: Komşu misafirliği, arkadaş misafirliği, yaşlı ziyareti, yetim ve hasta ziyareti, bayram ziyareti, taziye ziyareti ve yatılı misafirlik gibi. Ama tüm misafirliklerin ortak noktası yemek kültürü ve ikramdır. Bahsettiğimiz bu değerin önemi "misafir on rızıkla gelir; birini yer, dokuzunu bırakır", "Bir kahvenin kırk yıl hatırı vardır" gibi atasözleri ile nesilden nesile aktarılmaktadır.
Ülkemizde yemek anlayışı, hiçbir malzemenin ziyan olmaması yani israf etmemek üzere inşa edilmiştir. Yemeklere katılan malzemelerden arta kalan çeşitler farklı kültürlerden lezzetlerle buluşarak eşsiz sofralarımızın kurulmasında önemli bir etken olmuştur. Bir arı misali her çiçekten bal alan Türk mutfağı, ev sahipliği yaptığı bütün kültürlerden aldığı renklerle, farklı pişirme teknikleriyle bir lezzet şöleni sunmuştur. Yapılan araştırmalarda, Türkiye'de yaşamış çeşitli uygarlıkların etkisiyle gelişen ve zenginleşen Türk mutfağının dünyanın en zengin üç mutfağı arasına girdiği ve aynı zamanda dünyanın en besleyici mutfağı olma özelliğini de elinden tuttuğu görülmektedir (Arlı; 1982, s.19). Türk mutfağının geçmişten gelen zengin bir mutfak arasında olmasını, yiyeceklerin üretim aşamasında kullanılan yiyecek maddeleri ve pişirme yöntemleri sağlamaktadır. Türk mutfağında kullanılan malzemeler ve bu malzemelerin özellikleri, Türk mutfağına ayrı ve farklı bir mutfak olma özelliğini katmaktadır (Giritlioğlu, 2008, s.100).
Türk mutfağı, her yöreye ait iklimi ve insanların kültürel farklılıklarını barındıran, farklı lezzetleri yansıtan bir mutfak olma özelliği taşımaktadır. Sadece yemeklerin lezzeti değil, insanların misafirperverliği, sıcakkanlılığı, hoşgörüleri de diğer milletlerin Türk sofralarına imrenmelerinin en önemli nedenlerinden biridir. Aynı zamanda Türk mutfağında sofra; aileyi birleştiren, inançlarıyla zenginleşen bir kültür zenginliği oluşturmuştur. Anadolu nasıl her medeniyete ev sahipliği yaptıysa, Türk mutfağı da Halil İbrahim Sofrası kimliği ile her gelene dil, din ve ırk ayrımı yapmadan, yaratılanı yaratandan ötürü severek bir sofrada buluşturmuş ve Yunus Emreleri, Mevlanaları yetiştiren hoşgörü iklimi oluşturmuştur.
Türk mutfağında işlenen misafirperverlik, hoşgörü, büyüklere saygı, yemek malzemelerinin israf edilmeden tüketilmesi gibi değerlerin, bilinirliğini, kişilerin Türk mutfağına yönelik bilgi düzeylerini ve farkındalık düzeylerini araştırarak Türk mutfak kültürüne dair bilinirliğin artırılmasıdır.
2.YÖNTEM
Araştırmamız danışman öğretmenle işbirliği içinde yürütülmüştür. Konu tespiti yapıldıktan sonra geniş bir literatür taraması yapılmış, akademik kaynaklardan yararlanılmıştır. Türk mutfak kültürüne dair bilinirliğin ölçülmesi için farklı medeniyet ve dönemlerde anketlerin oluşturulması gerekmektedir. "İlkçağ Anadolu Uygarlıkları, Osmanlı Saray Mutfağı, Günümüz Sofrası" alanlarında üç temel bilinirlik çalışması yürütülmesi hedeflenmiştir. Araştırmada bu dönemlerin seçilmesinin temel sebebi dönemden döneme Türk mutfağındaki değişim ve gelişimleri gözlemlemektir. Buradaki amaç mutfaktaki değişimlerle birlikte insanlar arası etkileşim ve değerlerin nasıl şekillendiğini görmektir. Farklı yaş grubu ve mesleklerden vatandaşlar seçilerek Türk mutfağının, değerlerinin, örf ve adetlerinin hangi yaş grubu ve bölgeden insanlar üzerinde ne derece etkili olduğu sonucuna ulaşmak hedeflenmiştir. Araştırmamızda sosyal bilimlerin temel metotlarından olan nitel analiz yöntemi benimsenmiştir. Araştırma sırasında çeşitli üniversitelere "Gastronomi ve Mutfak Sanatları" bölümlerine geziler yapılmış, Özyeğin Üniversitesi Öğretim Görevlisi Doç. Dr Özge SAMANCI'dan ve Medipol Üniversitesi Öğretim Görevlisi Banu ÖZDEN'den mutfak kültürleri hakkında bilgi alınmış, destek sağlanmıştır. Dönem adları ile tadım öncesi yapılan anketlerde de örneklemlerin dönemler hakkındaki bilgi düzeyleri ölçülmek istenmiş, sorular bu bağlamda geliştirilmiştir.Kültür ve değerlerimiz anketinde "Kaşığımızdaki Değerler" adlı projenin anketi temel alınmış değiştirilip geliştirilerek kullanılmıştır.
Ayrıca, kişilerin damak zevkini ve medeniyetlerin mutfaklarına dair kültür düzeylerini araştırma amaçlı uygulamalı yemekler düzenlenmiş, katılımcılara İlkçağ Uygarlıkları, Osmanlı ve Günümüz mutfağından yemekleri içeren sofralar kurulmuştur. Bu kapsamda da yemek tadımı üzerine başarı testleri uygulanmıştır. Açık uçlu sorularla örneklemlerin düşünceleri de tespit edilmeye çalışılmıştır. Araştırmada örneklemlerin mutfak kültürü ve değerlerine yönelik ilgilerinin de tespit edilmesi hedeflenmiştir. Araştırmada Anadolu'nun farklı yörelerinden olması dikkate alınarak veli, öğrenci, öğretmen gibi örneklem grupları seçilmiştir.
Başlangıçta okulda öğrencilerin "mutlu mutfak" projesi kulüp öğretmeni başkanlığında yürürlüğe girmiştir, öğrencilerin oluşturduğu bu kulüpte kültür gezileri ve Topkapı Sarayı, Kapalıçarşı, Eminönü, Üsküdar gibi tarihi semtlere ve yapıtlara geziler düzenlenmiştir. Daha sonra yemekler hakkında bilgi sahibi olan öğrenciler,haftanın belirli günlerinde okulda uygulamalı yemek dersleri yaparak öğrendiklerini pekiştirmişlerdir. Öğretmenler günü,öğretmenlerinin doğum günü,kandil gibi özel ve geleneksel günlerde ikramlar hazırlayarak,normal şartlarda yalnızca derste buluşan öğretmen ve öğrencileri lezzetler sofrasında buluşturmuşlar,öğretmenlere öğretmenler gününde kendi yapmış oldukları çikolataları ikram etmişlerdir.Kaynak tarama işleminden sonra ''İlkçağ Anadolu Uygarlıkları Sofrası,Osmanlı Saray Mutfağı,Günümüz Türk Sofrası'' adları ile üç farklı sofra hazırlayarak dönemlerin farklı lezzetlerini sofralarına yansıtmışlardır. Örneklemlerin tadımı öncesinde ve tadım sonunda anketler yapılarak fikir alışverişi sağlanmıştır. Ailelerin de desteğiyle işbirliği artmış, öğrenci-veli arasında ''toplum için üretmek'' adı ile bir faydalı bir yan çıktı oluşmuştur.Yaptığımız bu çalışmada aile arası kültürel bağlar kuvvetlenmiş,sofra kavramının önemi gün yüzüne çıkmıştır.Yaptığımız bu projenin amacı tüketen değil üreten bir nesil olmak,kaybolmakta olan kültür ve değerlerimize sahip çıkmaktır.
a-)Araştırma Grubu
TEKAİHL okulunda görev yapan öğretmenler, öğrenci, veli ve çalışanlarından oluşan 53 kişilik bir örneklem grubu seçilmiş ve üç değişik günde gruba yemekler sunulmuş, anketler yapılmıştır.
b-)Veri Toplama Aracı
Araştırmamızda kullanılan anketler, araştırmacılar tarafından geliştirilmiştir. Bu anketlerde örneklemlerin Türk mutfağına ve Türk mutfağı kültürüne yönelik tutumları, bilgi düzeyleri araştırılmıştır. Anketin beş farklı bölümü vardır. Bu bölümlerin ilkinde (Türk Mutfak Kültürü ve Değerler Anketi),örneklemlerin kültür ve değerler konularındaki farkındalıkları, tadım öncesi yapılan üç ankette (İlkçağ Uygarlıkları Mutfağı,Osmanlı Saray Mutfağı,Günümüz Mutfağı) örneklemlerin bu çağlar konusunda bilgi düzeyleri,Tadım Sonrası yapılan ankette de örneklemlerin sofra kültürü ve tadımını yaptıkları lezzetler hakkındaki düşünceleri ölçmek amaçlanmıştır.
KAYNAKÇA
Mahmut Tezcan, "Türklerde Yemek Yeme Alışkanlıkları Ve Buna Bağlı Davranış Kalıpları", S.113
Mahmut Tezcan, Türk Yemek Antropolojisi Yazıları, T.C. Kültür Bakanlığı Yayınları:2515, Ankara,
Eski Türklerde Yemek Kültürü Yüksek Lisans Tezi Gülensoy A.G.M Sf 201
Tezcan,''Türklerde Yemek''.S.116)
(Eski Türklerde Yemek Kültürü Sf 37 Ögel,Gelişme Çağları Sf 203; Öcal A.G.M Sf:186)Tavuk Kavurma:(Eski Türklerde Yemek Kültürü Yüksek Lisans Tezi Sf:14 Tezcan,''Türklerde Yemek'' Sf 117;Köymen Alp Arslan IıSf 461)
Köymen,Alp Arslan Iı,S.472;Köymen,''Beslenme Sistemi'',S.38;Öcal, A.G.M.,S.205
Eski Türklerde Yemek Kültürü Yüksek Lisans Tezi Sf 58 Köymen,Alp Arslan IıSf 480; Köymen ''Beslenme Sistemi '' Sf 41
Eski Türklerde Yemek Kültürü Yüksek Lisans Tezi Sf: 68-69 Kaşgarlı Mahmut A.G.E I Sf:120. Ayran Adının Geçtiği Kitaplardan Biri De Rasonyi A.G.E Sf 54
Yüzyıllar Boyu Osmanlı Mutfağı Marianna Yerasimos,2002
İstanbul Saraylarına Ait Muhasebe Defterleri,S.235
Tuğrul Şavkay Osmanlı Mutfağı Sf 174
Tuğrul Şavkay Osmanlı Mutfağı Sf 190
Tuğrul Şavkay Osmanlı Mutfağı 244
Mehmet Sabri Koz Yemek Kitabı Tarih-Halkbilimi-Edebiyat Sf 73
Mehmet Sabri Koz Yemek Kitabı Tarih-Halkbilimi-Edebiyat Sf 179
M.Sabri Koz Yemek Kitabı Tarih Halk Birimi Ve Edebiyat Sf 78
Tuğrul Şavkay Osmanlı Mutfağı 288
Eski Türklerde Yemek Kültürü Yüksek Lisans Tezi Sf:14 Tezcan,''Türklerde Yemek'' Sf 117;Köymen Alp Arslan IıSf 461
Https://Www.Sabah.Com.Tr/Yazarlar/Barlas/2011/08/04/Fatih-Mutancanayi-Severmis-Ama-Domatesi-De-Bilmezmis (Mehmet Barlas 4 Ağustos,2011)
http://www.academia.edu/32605207/Ka%C5%9F%C4%B1%C4%9F%C4%B1m%C4%B1zdaki_De%C4%9Ferler_Sofram%C4%B1zdaki_Adap_ve_Tenceremizdeki_K%C3%BClt%C3%BCr_Gen%C3%A7lerin_Mutfak_ve_Sofra_K%C3%BClt%C3%BCr%C3%BCne_ve_Bu_Ba%C4%9Flamdaki_De%C4%9Ferlere_Y%C3%B6nelik_Tutum_ve_Bilgileri)
4.SONUÇ ve TARTIŞMA
Türk mutfak kültürü ve değerlerinin milletimiz tarafından benimsenmesi, unutulmuş sofra kültürü ve lezzetlerinin ortaya çıkarılması kültürümüzün, örf ve adetlerimizin gelecek nesillere aktarılması açısından çok önemli bir konudur. Bu araştırmada, milletimizin kültür ve değerlerine ne kadar bağlı olduğunu araştırdık ve tespit etmeye çalıştık.
Araştırmamızın sonucunda gözlemlediğimiz sonuçlar Türk mutfak kültür ve değerlerinin vatandaşlar tarafından hala önemsendiğini ve yaşatılmaya çalışıldığını göstermektedir. Küreselleşme her konuda olduğu gibi Türk Mutfağı'nı büyük bir oranda etkilese de yüzyıllardır büyük bir birikimle günümüze gelmiş örf ve adetlerin etkisinin sürdüğünü gözlemlemekteyiz. Özellikle de evlerimizde örf ve adet birikimlerimiz soframıza yansımıştır. Fakat dışarıdaki yemek alanları ve lokantalarda Batılı tarza daha yakın mutfaklardan lezzetler, hızlı ve pratik yemeye teşvik etmekte, bu durum yaygınlaştıkça da sofra kültürleri körelmektedir. Bu sorunun çözülebilmesi için tek çare insanların inançta, medeniyetlerde, ilk ve son lokmada, huzur veren bir sofrada eskisi gibi buluşmalarıdır. Sadece yaşadıkları yerlerde değil, her yerde bu kültürü yaşatmaya ve geliştirmeye çalışmalılardır.
5.ÖNERİLER
*Türk mutfağının tanıtılabilmesi için okullarda bilgisi olan veliler, öğretmenler tarafından eğitimler verilmelidir.
*Ailelerden mutfak kültürü ve etkileşimleri hakkında fikirler alınıp uygulamaya geçirilmelidir.
*Milli ve dini bayramlarda hep birlikte oturulması gereken sofrayı hatırlatacak sokak sofraları kurulmalı, geleneksel yemek çeşitleri ile bu sofralar zenginleştirilmelidir.
*Yemekhane ve toplu yemek yenilen yerlerde mutfak kültürü, değerleri hatırlatacak afişler bulundurulmalıdır.
*Türk yemekleri ve özü hatırlatacak gıda projeleri gerçekleştirilmelidir.
*Türk yemekleri hakkında özellikle gençlere ve diğer vatandaşlara uygulamalı yemek eğitimi imkânı sağlanmalıdır.
*Yemek kültürü ve eski Türk mutfağı hakkında daha çok kaynakça ve kitap çıkarılması gerekmektedir.
*Kültür ve değerleri yansıtan, hatırlatan reklamlar düzenlenmeli, Türk kültürüne sosyal medyada daha çok yer verilmelidir.
*Türk mutfağı özlü lokantalar açılıp, sofra kültürü üzerinde yiyecek yerlerinde de hatırlatma yapılmalıdır.
EKLER
Yöntem bölümünde bahsedilen üç sofranın menüleri ekte gösterilmiştir.
Tadımı Yapılan Yemekler
*İlk Çağ Anadolu Uygarlıkları Sofrası:
Tarhana Çorbası (Gülensoya.g.m,s 201)
''Bu çorba en yaygın Türk içeceği olup,besin değeri çok yüksektir.''(Tezcan,''Türklerde Yemek''.s.116)
Mercimekli Nohut Ezmesi: (Ögel, Gelişme Çağları,s.203;Öcal a.g.m. , s.186)
Karluklar ise nohuttan ve mercimekten yemek yapıyorlardı. (İbn Fazlan, a.g.e. , s.92;Öcal a.g.e. , s.191.)
Tavuk Kavurma: (Köymen Alp Arslan Iı S.461)
Tandır Ekmeği: (Ögel,2000)
Türkler ekmeği çoğunlukla fırında,tandırda ve külde yapıyorlardı.(Köymen,Alp Arslan II,s.472;Köymen,''Beslenme Sistemi'',s.38;Öcal, a.g.m.,s.205'te Türkmenlerin ekmeklerini tandırda yaptıkları belirtilmektedir.)
Kadayıf: (Eski Türklerde Yemek Kültürü Yüksek Lisans Tezi Sf 58 Köymen,Alp Arslan II Sf 480; Köymen ''Beslenme Sistemi '' Sf 41)
Eski Türklerin kadayıftan tatlı yaptıklarına rastlamaktayız.( Köymen,Alp Arslan II Sf 480; Köymen ''Beslenme Sistemi '' Sf 41)
Ayran: (Kaşgarlı Mahmut, a.g.e. , I , s.120,Ayran adının geçtiği diğer kitaplardan biri de Rasonyia.g.e. , s.54)
İlk defa Kaşgarlı Mahmut'un eserinde geçen bu ürün yine dünyanın her yerinde aynı isimle anılmaktadır. (Kaşgarlı Mahmut, a.g.e. , I , s.120)
*Osmanlı Sofrası:
Düğün Çorbası: (Koz,2002,s.179)
Marmarina:(Yüzyıllar Boyu Osmanlı Mutfağı,Marianna Yerasimos,2002)
Fatih Sultan Mehmet'in sebze muhasebesinde ıspanak kullanıldığına dair bilgiye yazılı olarak rastlanmıştır.(İstanbul Saraylarına Ait Muhasebe Defterleri,s.235)
Zeytinyağlı Ayvalı Yerelması: (Şavkay,2007,s. 174)
Vişneli Yaprak Sarma: (Şavkay,2007, s.190)
Kuzu Yahni: (Koz,2002,s.73)
Kestaneli Bulgur Pilavı: (Yüzyıllar Boyu Osmanlı Mutfağı MariannaYerasimos,2002)
Kestaneli bulgur pilavının,15.yüzyılda has mutfakta pişen yemekler arasında yer aldığını,Sarayın 1473 yıllarına ait muhasebe kayıtlarından öğreniyoruz.(Yerasimos,2002,s.92)
Helva-YıHakani: (Şavkay,2007,s.244)
Terkib-İ Güllaç: (Koz,2002,s.78)
Demirhindi Şerbeti: ( Şavkay,2007,s.288)
*Günümüz Sofrası:
Acılı Çorba
Çiğ Köfte
Kıymalı Börek
Köfteli Patlıcan Sarması Kebabı
Kuru Fasulye
Happiness Kitchen Proje Kapsamında Gerçekleştirilen Faaliyetler;
- Happinnes Kitchen Kulübü öğrencilerimiz Özyeğin Üniversitesi'nin misafiri oldular. Öncelikle fakülteleri dolaşarak bilgi alan öğrencilerimiz daha sonra Doç.Dr. Özge SAMANCI ile gastronomi bölümü hakkında sohbet ettiler. TÜBİTAK projeleri hakkında bilgi alarak ziyaretlerini tamamladılar.
- Happiness Kitchen öğrencileri ilk hafta Çengelköy´de bulunan Maia Çikolata´nın atölyesine giderek ustasından çikolatanın nasıl yapıldığı üzerine deneyim kazandılar. Farklı çeşitte çikolatalar yapan öğrenciler hem öğrenip hem eğlendiler.
- "Happiness Kitchen Ekibi Okulumuzu Kültür ve Medeniyet Sofrasında Buluşturdu"
Okulumuz Happiness Kitchen ekibi öğrencileri medeniyetler sofrasını kurarak, öğretmenlerimizi ve öğrencilerimizi lezzette buluşturdu. Tubitak için okulumuzda uygulamalı yemek pişiren kulüp başkanı Mervenur Aydın, arkadaşlarının yardımları ve desteğiyle proje hedeflerinin "mutlulukta buluşmak, kaybolmuş değerleri gün yüzüne çıkarmak" olduğunu söyledi. İlk Çağ Anadolu mutfağından esintiler taşıyan yemekler tüm tadanlar tarafından çok sevildi.
- Okulumuz "Happiness Kitchen Kulübü" öğrencileri Medipol Üniversitesi'nde Gastronomi Bölümüne gezi yaptılar. Yemek tarihi dersine giren öğrencilerimizden Mervenur AYDIN derste proje sunumlarını yaparak, akran eğitimi hakkında konuşma yaptı. TUBİTAK kapsamında öğretmenlerimizden Mustafa ALPER önderliğinde yapılan projeden söz eden öğrencimiz, öğrenciler ve dekan ile fikir alışverişi yaptı. İlerleyen günlerde öğrencilerimiz Medipol Üniversitesi öğrencileri ile mutfakta uygulamalı çalışmalar yapacaklar ve TÜBİTAK araştırması için ortak kültür sofraları hazırlayacaklar.
Adres:
Küçüksu Mahallesi Yalnız Selvi Caddesi Asma Sokak No 8 Rasathane/Üsküdar/İstanbul
Telefon
0216 332 8375